غذاهای مفید برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات

بسیاری از دانش آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می پردازند و تصور می کنند که غذا واستراحت مانع مطالعه می شود ، در صورتی که با تغذیه صحیح می توان بازده فکری را افزایش داد.

به کارگیری نکات و توصیه های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش میدهد:

 در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

 بررسی های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

 صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

 کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی توانند صبحانه ی مفصلی بخورند، توصیه می کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

 بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

 خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می کند، زیرا کم خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

  مصرف سبزی و میوه های تازه توصیه می شود.

 در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیتهای غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید.

 در طول روز آب کافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می شود.

از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی ها ممکن است در نگاه اول انرژی زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

  بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلکه سبب چاقی می شود.

 صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را کامل میل کنید.

 مصرف روزانه یک لیوان شیر، برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.

خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

  ماست و دوغ ترش، خواب آور است، اما خوردن ماست شیرین مفید است.

  از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری کنید.

  تغذیه متعادل و متنوع شامل نان و غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت ها و میوهها سبب کاهش استرس در زمان امتحان می شود.

 اگر احساس خستگی می کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی شود.



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:31 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

بهترین میان وعده کودکان

 

محبوب‌ترین میان وعده‌ برای دانش آموزان کدام است؟

 
 

میان وعده‌ها یکی از مهمترین بخش‌های برنامه غذایی کودکان و به ویژه دانش آموزان در مدرسه است، چرا که با توجه به حجم کوچک معده کودکان لازم است غذای آنها را در میان وعده‌ها ریز کنیم. اگرچه نمی‌توان میان وعده‌ها و تنقلات نامناسب را کاملا از برنامه غذایی کودکان و دانش آموزان حذف کرد، اما لازم است تا حد امکان استفاده از این خوردنی‌ها را کاهش دهیم.

بر این اساس، برخی از والدین میان وعده های متنوعی را برای کودک خود در مدرسه اختصاص می دهند که ممکن است سالم باشند و یا نباشند.

یک متخصص تغذیه گفت: میوه ‌هایی همچون سیب و پرتقال بهترین میان وعده برای دانش آموزان است، چرا که سبب تامین انرژی آنها می شود. 

همچنین از بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان می توان به نان و پنیر، گردو، کشمش، انجیر خشک، پسته، بادام و فندوق اشاره کرد.

استفاده از بیسکویت و کیک نباید به صورت مداوم باشد. پفک و چیپس برای دانش آموزان زیان آور بوده و والدین باید از خرید مداوم آن خودداری کنند، چرا که در این تنقلات نمک و چربی موجود است که اصلا میان وعده های خوبی برای بچه ها نیست.

 

میوه  هایی همچون سیب و پرتقال بهترین میان وعده برای دانش آموزان است، چرا که سبب تامین انرژی  آنها می شود. همچنین این میوه ها  دارای کالری بالا بوده و در مدت زمانی که دانش آموز در مدرسه است، بهترین گزینه برای وی محسوب می شود.

       



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:30 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

 

 

 

 

چرا صبحانه؟


مهمترين بخش در ميان 3 وعده اصلي غذايي صبحانه است كه معمولاً ارزش آن ناديده گرفته مي‌شود. صبحانه به اين دليل كه در ساعات ابتدايي صبح صرف مي‌شود، حال و حوصله زيادي براي برگزاري مفصل آن نيست، اما اگر به سلامتي خود و فرزندان‌تان علاقه‌منديد، وعده صبحگاهي را جدي بگيريد. مهمترين كاري كه بايد انجام دهيد اينكه كمي سحرخيز باشيد و حداقل 30 دقيقه زودتر از خواب بيدار شويد تا صبحانه مقبولي فراهم كنيد. در ضمن يك صبحانه مفصل مانند هر غذاي ديگر آداب و روشي دارد كه در كنار نكاتي مفيد، در ادامه مي‌آيد:

 

 

قبل از صبحانه نرمش كنيد


صرف صبحانه در كنار خانواده را محدود به روزهاي تعطيل نكنيد. روزهاي عادي نياز بدن به ناشتايي باتوجه به حجم بالاي فعاليت بدني،‌ بيشتر است، پس اين كار را تبديل به عادت هر روزه كنيد.

به ياد داشته باشيد معمولاً تا نيم ساعت پس از بيدار شدن به دليل برخي واكنش‌هاي شيميايي در بدن،‌ تمايلي به خوردن غذا نيست. مسواك زدن، حداقل 10 دقيقه نرمش و آغاز فعاليت‌هاي روزانه با اندكي مطالعه روزنامه يا گوش دادن به راديو، اشتهاي شما را باز مي‌كند.

كربوهيدرات‌ها، شامل غلات و نان را حتما در صبحانه بگنجانيد، زيرا قند خون را تنظيم كرده و در طول روز انرژي بيشتري داريد.

 

 

صبحانه پروتئيني


صبحانه را با اضافه كردن مواد پروتئيني تقويت كنيد. پروتئين هضم غذا را كند مي‌كند، در نتيجه مدت بيشتري احساس سيري كرده و با بالا رفتن قند خون احساس افسردگي نمي‌كنيد. انواع گوشت، لبنيات،‌ تخم‌مرغ و حبوبات در اين گروه جاي دارند.

اگر اهل تخم‌‌مرغ،‌ نيمرو، خاگينه و هر نوع تخم‌مرغ در صبحانه هستيد ولي از بالا رفتن كلسترول و چربي مي‌ترسيد از هر 2 تخم‌مرغ زرده يكي را استفاده كنيد و به جاي آن يك قاشق خامه بريزيد.

اگر رژيم هستيد صبحانه را با ميوه شروع كنيد، برش‌هاي رنگارنگ سيب، كيوي،‌ موز و پرتقال به ميز صبحانه شما رنگ و لعاب خاصي مي‌دهد و در عين حال زودتر سير مي‌شويد. از مصرف آبميوه طبيعي هم غافل نشويد.

 

 

سبزيجات صبحگاهي فراموش نشود


اضافه كردن سبزيجات به صبحانه ارزش غذايي آن را بالا برده و ويتامين و آنتي‌اكسيدان بدن را تأمين مي‌كند. به جاي نيمرو، با اضافه كردن قارچ، پياز، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگي به تخم‌مرغ غذايي لذيذ و سالم‌تر خواهيد داشت.


سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است روي زمين غذا نخوريد. از صندلي استفاده كرده و تا آنجا كه راحتي و آزادي عمل خود را از دست نمي‌دهيد آن را به ميز نزديك كنيد. اين كار باعث مي‌شود پشتتان صاف باشد و به بدن و سيستم گوارش فشار وارد نشود.

 

 

به ميز صبحانه رنگ بدهيد


براي ميز صبحانه‌تان از روميزي و ظروف با رنگ‌هاي ملايم مانند سفيد و صورتي استفاده كنيد تا آرامش به دست آوريد.


براي هر نفر يك پيش‌دستي،‌ يك قاشق چايخوري، يك قاشق مرباخوري، چنگال و كارد كوچك و حداقل يك ليوان در نظر بگيريد.


سعي كنيد صبحانه را به ترتيب سرو كنيد و غذاها را مرحله به مرحله سر ميز بياوريد تا روي ميز بيش از اندازه شلوغ نشود و دسترسي براي همه آسان باشد.


ميزبان بايد جاي خود را طوري انتخاب كند كه نزديك‌ترين محل را به آشپزخانه داشته باشيد و بتوانيد در حداقل زمان پذيرايي و ظروف را جابه‌جا كنيد.

 

 

صبحانه در هواي آزاد


بساط صبحانه را جايي پهن كنيد كه ترجيحاً به هواي آزاد و نور كافي دسترسي داشته باشيد، صرف صبحانه در هواي آزاد و تميز لطف ديگري دارد.


پارچ آبميوه، بطري شير، شيشه مربا و در كل ظروف بزرگ را فقط براي پر كردن ليوان و ظروف‌هاي كوچك‌تر سر ميز آورده و مجدداً ببريد.


نان را گرم كرده و بين يك پارچه خشك و تميز بپيچيد تا نرم و تازه بماند. در ضمن نان را به اندازه‌هاي كوچك ببريد تا روي ميز حجم زيادي نگيرد.


يك شاخه گل روي ميز صبحانه، همه را سر حال آورده و عطر آن به شما نشاط مي‌دهد.

 

 

منوي هفتگي صبحانه


صبحانه خود را به چند بخش تقسيم كرده و براي روزهاي هفته منوي غذايي بنويسيد.

نوشيدني گرم: انواع قهوه، چاي، شكلات داغ، شيركاكائو

ميوه‌جات يا آبميوه

انواع نان، شيريني و كيك

پروتئين: شامل انواع سوپ، غذاهاي گوشتي، املت، نيمرو و ساندويچ‌ها

لبنيات: شير، كره‌، خامه، انواع پنير

مواد قندي: شامل مرباجات، عسل، شكر و...

سبزيجات مانند ليموترش، گوجه‌فرنگي، فلفل دلمه‌اي، خيار، زيتون و

 



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:30 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

 

 

سیب را بشناسیم..

سیب میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌.

 خواص دارویی

ــ سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و به علت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می‌سازد

ــ سیب را می‌توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود. سیب را می‌توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتما ازظرف لعابی یا تفلون استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامینهای آن حفظ می‌شود.

 ــ شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه  و گرفتگی صدا می‌باشد. برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آنرا با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.

ــ سیب دارای مقدار زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می‌کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.

ــ خوردن سیب یبوست را برطرف می‌کند و برای خستگی مفرط مفید است.

ــ دم کرده برگ درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه می‌باشد.

ــ نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.

ــ سیب مقوی کبد و اشتها آور است.

ــ سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را دارد.

ــ سیب پخته تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است.

ــ سیب حرارت را از بدن خارج می‌سازد.

ــ سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می‌کند.

ــ خوردن سیب حتی برای آنهایی که بیماری قند دارند مفید است چون قند خون را بالا نمی‌برد.

ــ کسانی که می‌خواهند لاغر شوند حتما باید سیب را با پوست بخورند.

ــ دم کرده گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است.

ــ سیب داروی خوبی برای درمان زخمها می‌باشد.

ــ سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه است زیرا دارای مقدار زیادی پکتین می‌باشد.

ــ آب سیب را حتی می‌توان برای تنقیه استفاده کرد. این تنقیه برای بیماریهای روده بسیار موثر است.

ــ پوست سیب را مانند چایی دم کنید و بیاشامید این چائی بهترین دوست کلیه است.

ــ آب سیب را با آبمیوه‌گیری در منزل تهیه کنید و فورا آنرا بنوشید زیرا در اثر ماندن آنزیمهای خود را از دست می‌دهد.

ــ آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی دارد بخصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید البته همیشه آب سیب تازه استفاده کنید. استفاده دیگر از سیب برای لطافت پوست سیب پخته است سیب را بپزید و سپس له کنید و با شیر مخلوط کنید و این مخلوط را به صورت نیم گرم روی پوست بگذارید و پس از چند دقیقه آنرا بردارید.

 مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.

ــ رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.

ــ مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

ــ سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.

 مضرات سیب

ــسعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدار زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد سیبهایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد بنابراین حتما این سیبها را بدقت بشوئید آنهائی که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتینها و ویتامینهای آن از بین نرود.

ــ دانه های سیب دارای سیانید بوده و مصرف زیاد آن ایجاد مسمومیت می کند

 



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:29 ] [ احمد صباغی ]
[ ]



خوراکی های مناسب برای زنگ تفریح کودکان




براساس اعلام مسوولان اداره سلامت وزارت آموزش و پرورش، قرار شده از امسال طرح توزیع غذای گرم در بوفه مدرسه‌ها، به‌خصوص مدارس تهران،‌ اجرا شود، با این حال، کم نیستند والدینی که ترجیح می‌دهند خودشان خوراکی زنگ تفریح فرزندشان را تهیه کنند تا مشکلی از نظر بهداشت و سلامت موادغذایی او را تهدید نکند.

نان و مربا

گاهی به‌جای نان و پنیر برای فرزند خود لقمه نان و مربا بگیرید. حواستان باشد که شهد مربا را داخل لقمه نریزید و کره را هم از این لقمه مخصوص زنگ تفریح، حذف کنید. در عوض، مقداری گردو یا پسته را بکوبید و روی مربا بپاشید. با این کار، هم از نشت مربا به بیرون لقمهجلوگیری می‌‌شود و هم ارزش تغذیه‌ای این ساندویچ خانگی بالا می‌‌رود. شکر غلیظ‌ شده موجود در مربا می‌تواند یکی از بهترین منابع تامین سوخت مغز بچه‌ها در طول مدتی که در مدرسه هستند، باشد.

اسنک گوشت

معمولا اسنک‌هایی که با نان تست و مقداری مایه گوشتی در دستگاه‌های ساندویچ‌ساز خانگی تهیه می‌شوند، بسیار مورد علاقه و توجه بچه‌ها هستند. به همین دلیل می‌توانید هفته‌ای یکی دو مرتبه به‌جای ساندویچنان و پنیر، یک یا ۲ اسنک که با ترکیبی از نان تست، گوشت چرخ‌کرده و پخته قرمز یا گوشت پخته مرغ یا گوشت پخته بوقلمون همراه گوجه و کمی کنجد تهیه شده است، برای زنگ تفریح بچه‌ها کنار بگذارید.

از آنجا که اجزای این اسنک‌‌ها با کمک دستگاه ساندویچ‌ساز خوب به هم می‌چسبند، خوردن آنها برای بچه‌ها بسیار راحت است. برای افزایش ارزش تغذیه‌ای و انرژی این خوراکی نیز می‌توانید انواع مغزهای آسیاب‌شده را هم به ترکیبات آن اضافه کنید. به علاوه، اگر فرزندتان کمبود وزن دارد، می‌توانید یک برگه پنیر پیتزا هم به ترکیب اسنک اضافه کنید.

آبمیوه‌های طبیعی

هرچند که طولانی شدن مدت زمان نگهداری آبمیوه‌ها باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آنها می‌شود، اما می‌توانید صبح‌ها یک لیوان آبمیوه طبیعی موجود در هر فصل (مانند آب مرکبات، هویج، سیب، انبه، کیوی و) برای فرزندتان بگیرید و آن را در قمقمه‌اش بریزید تا بتواند زنگ تفریح یک نوشیدنی سالم که هنوز هم مقدار زیادی موادمغذی در آن باقی‌مانده است، بنوشد.

خوردن آبمیوه‌های طبیعی، هم انرژی بیشتری به بچه‌ها می‌دهد و هم باعث افزایش اشتهای آنها برای خوردن خوراکی اصلی‌شان که شاید یک لقمه نان و پنیر یا یک تکه کیک خانگی سالم باشد، بشود.

گردو و کشمش

معمولا بچه‌ها به خوردن خوراکی‌های ترکیبی مانند کشمش و نخودچی، گردو و کشمش، گندم و شاه‌دانه یا حتی کنجد و شاه‌دانه، علاقه زیادی دارند.

پس بهتر است یک ظرف کوچک برای آنها تهیه کنید و هر روز مقداری از این خوراکی‌های ترکیبی را به‌عنوان اغذیه زنگ تفریح در آن بریزید. مغزها و دانه‌ها، سرشار از انرژی هستند و کشمش هم به‌عنوان یک ماده غذایی شیرین، می‌تواند انرژی از دست رفته مغز را سریع تامین کند. در ضمن، خوردن روزانه ۱۵ کشمش با ۲ گردوی کامل در زنگ تفریح، می‌تواند انرژی و قدرت یادگیری بچه‌ها را بالا ببرد.

میوه‌ و عسل

می‌توانید برای افزایش انرژی و قدرت تمرکز بچه‌ها، مقداری میوه مانند سیب، گلابی، انگور، هلو یا مرکبات شیرین را پوست کنید، تکه‌تکه کنید، آنها را در کمی عسل بغلتانید و سپس داخل ظرفی دربسته قرار دهید. کنار ظرف هم یک چنگال کوچک بگذارید تا بچه‌ها بتوانند به‌سادگی این خوراکی سرشار از ویتامین و انرژی را هنگام زنگ تفریح، نوش جان کنند.

ساندویچ کوکو و کتلت

انواع کوکو، کتلت و شامی، جزو غذاهای مورد علاقه بچه‌ها هستند. گاهی می‌توانید یک لقمه کتلت همراه خیار و گوجه برای بچه‌ها آماده کنید تا با خوردن آن در زنگ تفریح، هم انرژی کافی به دست آورند و هم قدری از موادمغذی مورد نیاز بدنشان را در طول روز دریافت کنند. البته برای سرخ کردن کتلت‌ها یا کوکوها از روغن زیادی استفاده نکنید تا خوردن آنها به‌صورت سرد هم برای بچه‌ها مطلوب باشد.



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:28 ] [ احمد صباغی ]
[ ]



آنفولانزا چیست؟

 

آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که بینی، گلو و ریه را در گیر می کند. علائم این بیماری شامل تب، درد بدن، سر درد، خستگی، بی اشتهایی،سرفه ی خشک، احساس خشکی یا زخم در گلو می باشد که به صورت ناگهانی ایجاد می شوند. آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است و علائم شدید تری دارد. بیشتر افراد بدون عارضه خوب می شوند امابرخی اوقات عفونت باکتریایی هم به آن اضافه می شود مانند عفونت گوش، فونت سینوسها، و یا التهاب مجاری هوایی (برونشیت).

 

مراقبت خوب در منزل می تواند از ایجاد این عوارض جلوگیری کند. عفونت ریه ها عارضه ی خطرناکتری است که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود. کودکان زیر ٢سال ، افراد بالای ٦٥سال و افرادی که بیماری جدی دارند بیشتر دچار این وارض شده و ممکن است در بیمارستان بستری گردند.

 



عامل ایجاد کننده آنفولانزا چیست؟

 

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است.ویروسهای آنفولانزای ( آ ) و ( ب ) بیماری را ایجادمی کنند. ویروس نوع ( آ ) معمولاً عامل ایجاد کننده ی شیوع سالیانه ی آنفولانزا است. این ویروسها مدام در حال تغییر خود هستند و انواع جدیدی ایجاد می کنند که خصوصیات متفاوتی دارد.به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می کند و واکسنها و حتی داروها برای اثر بخشی باید تغییر کنند

 

علائم بیماری چیست؟  

 

از مواجهه با ویروس تا ایجاد علائم یک تا چهار روز طول می کشد. ابتدا خشکی گلو، آبریزش بینی و احساس زخم در گلو ایجاد می شوند و سه تا چهار روز بعد علائمی مانند تب، سرفه، درد بدن، سر درد، و خستگی ایجاد می شوند.در آنفولانزا تهوع واستفراغ یا اسهال دیده نمی شود. زمان شیوع بیماری اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

 

آنفولانزا چگونه تشخیص داده می شود؟

 

پزشکان بیماری را از روی علائم آن تشخیص می دهند. با این وجود آزمایشهایی جهت کمک به تشخیص وجود دارند.

 

درمان آنفولانزا :

 

داروهای ضد ویروسی برای کاهش شدت و طول مدت علائم وجود دارند اما درمانهای خانگی می توانند موثر باشد. بیشتر افراد بدون مصرف دارو خوب می شوند. مصرف مایعات، استراحت، و بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی کمک کننده است.

 



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:27 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 13:8 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

ویژگی های افراد موفق

*فرصت هایی را می بینند و پیدا می کنند که دیگران آنها را نمی بینند.

*از مشکلات درس می گیرند، در حالی که دیگران فقط مشکلات را می بینند.

*روی راه حل ها تمرکز می کنند.

*هوشیارانه و روشمندانه موفقیّت شان را می سازند، در زمانی که دیگران آرزو می کنند موفقیت به سراغ شان برود.

*مثل بقیه ترس هایی دارند ولی اجازه نمی دهند ترس آنها را کنترل و محدود کند.

*به ندرت از چیزی شکایت می کنند و انرژی شان را به خاطر آن از دست نمی دهند. همه چیزی که شکایت کردن باعث آن است فقط قرار دادن فرد در مسیر منفی بافی و بی ثمر بودن است.

*سرزنش نمی کنند ( واقعاً فایده اش چیست؟ ) آن ها مسئولیت کارهایشان و نتایج کارهایشان را تماماً به عهده می گیرند.

*وقتی ناچارند از ظرفیتی بیش از حد ظرفیت شان استفاده کنند همیشه راهی را برای بالا بردن ظرفیت شان پیدا می کنند و بیشتر از ظرفیت شان از خود توقع دارند. آن ها از آنچه دارند به نحو کارآمدتری استفاده می کنند.

*همیشه مشغول، فعال و سازنده هستند. هنگامی که اغلب افراد در حال استراحت هستند آن ها برنامه ریزی می کنند و فکر می کنند تا وقتی که کارشان را انجام می دهند استرس کمتری داشته باشند.

*تقلید نمی کنند، نوآوری می کنند.

*در انجام کارهایشان امروز و فردا نمی کنند و زندگی شان را در انتظار رسیدن بهترین زمان برای انجام کاری از دست نمی دهند.

*آنها دانش آموزان مدرسه زندگی هستند و همواره برای یادگیری روی خودشان کار می کنند. آن ها از راه های مختلفی مثل تحصیلات آموزشگاهی، دیدن و شنیدن، پرسیدن، خواندن و تجربه کردن یاد می گیرند.

* همیشه نیمه پر لیوان را می بینند و توانایی پیدا کردن راه درسترادارند.

* دقیقاً می دانند که چه کاری باید انجام دهند و زندگی شان را با از شاخه ای به شاخه ای دیگرپریدن از دست نمی دهند.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 13:5 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

اعتیاد به فیس بوک

اعتیاد به فیس بوک

کاربران فیس بوک بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، مصرف مواد و الکل هستند. به گزارش آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، یک روان شناس کالیفرنیایی در اعلام نتیجه تحقیقات خود روی کودکان ادعا می کند سایت فیس بوک می تواند باعث اختلالات روانی در آنها شود. کاربران افراطی فیس بوک بیش از سایرین به موادمخدر و الکل روی می آورند.

به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی پلیس،"لری روزن"، روان شناس دانشگاه کالیفرنیا در مرکز تحقیقاتی کا استیت هیلز با بررسی آثار بازدید کودکان در فیس بوک به این نتیجه رسیده است که استفاده مداوم از سایت فیس بوک می تواند کودکان را به اختلالات روانی خاصی مبتلا کند که در کمترین درجه آن می توان به بیماری هایی شبیه "نارسیسم" یا خودشیفتگی و خودپرستی اشاره کرد.

روزن که بیش از دو دهه در این مرکز روی آثار تکنولوژی و استفاده از بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان تحقیق می کند ادعا می کند کودکانی که به طور مداوم از سایت فیس بوک استفاده می کنند در بلند مدت روی شخصیت اجتماعی آنها نیز تاثیر منفی داشته باشد.وی همچنین به اختلالاتی مثل کاهش خواب و عدم تنظیم خواب، اضطراب و افسردگی اشاره می کند که در میان کودکان و نوجوانان کاربر این سایت های اجتماعی به وفور مشاهده می‌شود. وی اعتقاد دارد کمترین آثار تخریبی سایت های اجتماعی مثل فیس بوک این است که امکان انتشار اطلاعات درباره خود را ایجاد می کند و به کودک اجازه می دهد به طور اغراق آمیز درباره خود و شخصیت خود مطلب بنویسد و همین توهم کودک را از رفتارهای اجتماعی سالم در محیط اطراف منع می کند. در تحقیقات روزن ثابت شده است که کاربران فیس بوک اعم از کودک و بزرگ بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری های روانی شدیدتر مثل مالیخولیا، مصرف مواد و الکل هستند.محققان معتقدند شیوه‌های اعتیاد در عصر حاضر تغییر پیدا کرده و دیگر محدود به سیگار، مواد مخدر و مشکلات اخلاقی نیست . در تحقیقات جدیدی که توسط Oxygen Media   و   Light speed انجام شد مشخص شد نزدیک به یک سوم افراد بین 14 تا 34 بعد از برخواستن از خواب اولین کاری که انجام می‌دهند چک کردن صفحه خود در سایت فیس‌بوک است . برای انجام این تحقیق مطالعه‌ای در بین ماه‌ می تا ژوئن سال 2010 روی هزار و 605 فرد که از این سایت اجتماعی استفاده می‌کنند انجام شد تا شیوه‌های رفتاری کاربران این سایت مشخص شود . نزدیک به 50 درصد از کاربران فیس‌بوک از این سایت برای ارتباط پیدا کردن با افرادی استفاده می‌کنند که حتی آن‌ها را نمی‌شناسند و 50 درصد نیز اعلام کردند از ارتباط با افراد غریبه در این سایت خوشحال و راضی هستند . استفاده از این سایت برای پیدا کردن دوستان در محیط واقعی نیز افزایش پیدا کرده‌ است به طوری که نزدیک به 55 درصد از مردان و 50 درصد از زنان انگلیسی این سایت را راهی برای پیدا کردن دوستان جدید در محیط واقعی دانسته‌اند. این سایت حتی برای پایان دادن به ارتباطات کاری و حتی دوستانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت فیس‌بوک جای خود را در ارتباطات و تعاملات اجتماعی انسان‌ها باز کرده است .مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک و مدیر اجرایی این سایت می‌گوید : فیس‌بوک باعث شده است به تدریج نظر مردم در مورد حریم خصوصی تغییر کند. امروزه مردم تمایل دارند بیش از گذشته اطلاعات خصوصی یا تا حدی خصوصی را در مورد زندگی خود در اختیار دیگران قرار دهند .

یکی از خصوصیات این عصر، سرعت دگردیسی اطلاعات است . شیوه ارائه اطلاعات به مردم به سرعت در حال تغییر است و مردم هم به خوبی خود را با این تغییرات وفق می‌دهند . البته شیوه مدیریت اطلاعات خصوصی در این سایت نگرانی‌‌هایی هم به وجود آورده بود و حتی باعث شده است بسیاری از کاربران این سایت، از ادامه فعالیت در این سایت صرف‌نظر کنند . برای مثال نزدیک به 16 درصد از افراد مورد تحقیق اعلام کردند به دلیل مشکلاتی که این سایت برای آن‌ها به وجود آورده است، از جمله نداشتن کنترل کافی برای مدیریت اطلاعات خود و یا نداشتن وقت کافی استفاده از فیس‌بوک را متوقف کرده‌اند .

فیس‌بوک عامل اعتیاد به دوستان

اعتیاد همیشه به آن‌ معنایی که ما تصور می‌کنیم نیست، استفاده افراطی از هر چیز مانند اینترنت می‌تواند به صورت اعتیاد بروز پیدا کند. در این حالت شما مرتب احساس می‌کنید به شیوه‌ای باید نیاز روانی خود را برطرف کنید و به همین دلیل ممکن است تا ساعت‌ها در سایت‌هایی مانند فیس‌بوک در حال گشت و گذار باشید . روانشناسان معتقدند این سایت باعث "اعتیاد به دوستان" به ویژه در نوجوانان می‌شود و به همین دلیل هم هر روز تعداد کاربران با سن پائئین‌تر افزایش پیدا می‌کند . محققان معتقدند استفاده از این سایت خصوصا برای کودکان و نوجوانان می‌تواند خطرناک باشد، چرا که به دلیل احساسات خاصی که دارند تمایل به ارتباط با دیگران در آن‌ها بیش‌تر است، ممکن است با احتمال بیش‌تری به استفاده از این سایت اجتماعی اعتیاد پیدا کنند. علاوه بر آن، سایت‌های اجتماعی به تدریج در حال جایگزین شدن با ارتباطات واقعی با دوستان و اعضای خانواده می‌شود و به همین دلیل روابط اجتماعی و خانوادگی واقعی به تدریج در حال ضعیف شدن هستند .

 

دیوید اسمالوود یک کارشناس اعتیاد در کلینیک Priory در این باره گفت: حداقل 10 درصد از جمعیت نوجوانان در خطر اعتیاد به سایت‌های اجتماعی مثل فیس بوک، قرار دارند . او در ادامه گفت: این سایت به هیچ وجه برای افرادی که در حال ترک اعتیاد خود از مواد مخدر، مشروبات الکلی و دیگر اعتیادهای روانی مانند وسواس یا اعتیاد به خرید هستند مناسب نیست. علاوه بر آن‌که ممکن است اعتیاد به این سایت‌ها اثر روانی بدی روی این افراد داشته باشد، شیوه ارتباطی در این سایت‌ها به گونه ایست که ممکن است احساس طرد شدن را در این افراد تقویت کند . در مواردی حتی کاربران این سایت آن قدر وقت خود را پای آن صرف می‌کنند که خواب آن‌ها هم دچار اختلال می‌شود و به بیماری‌های دیگری مانند افسردگی یا ناامیدی دچار می‌شوند .راکفلر فیسبوک را مهتم می کند که بر روی ملیاردها پستی که در سایت منتشر می شود نظارت بسیار کمی دارد و این باعث به خطر افتادن بسیاری از کودکان و فریب داده شدن آن ها می شود و ریسک به خطر افتادن کودکان در هنگام استفاده از فیسبوک را به شدت بالا می برد .

 

 

در حال حاضر فیس‌بوک بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد . در تحقیق مشابهی که توسط محققان انگلیسی روی 3 هزار فرد زیر 30 سال انجام شده فیس‌بوک جرو 10 اعتیاد اول مدرن این کشور مطرح شده است. بعد از قهوه و شکلات، سایت فیس‌بوک در رده سوم قرار گرفته است . برخی از اعتیادهای مدرن عصر فعلی شامل قهوه، شکلات، فیس‌بوک، محصولات زیبایی، هله‌هوله‌ها، شایعات در مورد اشخاص معروف مانند بازیگران و خوانندگان است .

 

چند علامت برای اعتیاد کودکان و نوجوانان به فیس‏بوك مطرح است:

1- كاهش و تغییر ساعت خواب به خاطر فیس‏بوك: اگر کودک شما از وقت خواب‌ خود می‌زند و شب‌ها تا دیروقت پای فیس‏بوك می‏نشیند و فردا خسته و خواب‏آلوده است، ممكن است فیس‏بوك برای او به یك وسواس یا اعتیاد تبدیل شده باشد.

2- گذراندن بیش از یك ساعت در روز پای فیس‏بوك: تعیین اینكه زمان طبیعی استفاده از شبكه‌های اجتماعی چقدر است، كار آسانی نیست. دكتر «لیپاری» می‌گوید: «من نمی‌توانم تصور كنم كه كسی بیش از یك ساعت در روز به فیس‏بوك نیاز داشته باشد.»

3- حساس شدن نسبت به دوستی‏های گذشته: ارتباط دوباره با دوستان قدیمی یكی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های فیس‏بوك است و اصولا دوستی با دوستان سابق در فیس‏بوك غلط نیست ولی این موضوع، به گفته دكتر «پایل» ممكن است به راحتی از كنترل خارج شود.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 13:3 ] [ احمد صباغی ]
[ ]

قابل توجه اولیای گرامی:

محل جدید آمادگی و دبستان تمام هوشمند بهشت

پسرانه غیردولتی

نجف آباد- خ قدس شرقی - بین مولوی و یزدانمهر

تلفن تماس:42740950

همراه:

09138775461-09132890533



برچسب‌ها:
[ شنبه 30 تير 1397برچسب:, ] [ 19:48 ] [ احمد صباغی ]
[ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 21 صفحه بعد