اعتیاد به فیس بوک

اعتیاد به فیس بوک

کاربران فیس بوک بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، مصرف مواد و الکل هستند. به گزارش آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، یک روان شناس کالیفرنیایی در اعلام نتیجه تحقیقات خود روی کودکان ادعا می کند سایت فیس بوک می تواند باعث اختلالات روانی در آنها شود. کاربران افراطی فیس بوک بیش از سایرین به موادمخدر و الکل روی می آورند.

به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی پلیس،"لری روزن"، روان شناس دانشگاه کالیفرنیا در مرکز تحقیقاتی کا استیت هیلز با بررسی آثار بازدید کودکان در فیس بوک به این نتیجه رسیده است که استفاده مداوم از سایت فیس بوک می تواند کودکان را به اختلالات روانی خاصی مبتلا کند که در کمترین درجه آن می توان به بیماری هایی شبیه "نارسیسم" یا خودشیفتگی و خودپرستی اشاره کرد.

روزن که بیش از دو دهه در این مرکز روی آثار تکنولوژی و استفاده از بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان تحقیق می کند ادعا می کند کودکانی که به طور مداوم از سایت فیس بوک استفاده می کنند در بلند مدت روی شخصیت اجتماعی آنها نیز تاثیر منفی داشته باشد.وی همچنین به اختلالاتی مثل کاهش خواب و عدم تنظیم خواب، اضطراب و افسردگی اشاره می کند که در میان کودکان و نوجوانان کاربر این سایت های اجتماعی به وفور مشاهده می‌شود. وی اعتقاد دارد کمترین آثار تخریبی سایت های اجتماعی مثل فیس بوک این است که امکان انتشار اطلاعات درباره خود را ایجاد می کند و به کودک اجازه می دهد به طور اغراق آمیز درباره خود و شخصیت خود مطلب بنویسد و همین توهم کودک را از رفتارهای اجتماعی سالم در محیط اطراف منع می کند. در تحقیقات روزن ثابت شده است که کاربران فیس بوک اعم از کودک و بزرگ بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری های روانی شدیدتر مثل مالیخولیا، مصرف مواد و الکل هستند.محققان معتقدند شیوه‌های اعتیاد در عصر حاضر تغییر پیدا کرده و دیگر محدود به سیگار، مواد مخدر و مشکلات اخلاقی نیست . در تحقیقات جدیدی که توسط Oxygen Media   و   Light speed انجام شد مشخص شد نزدیک به یک سوم افراد بین 14 تا 34 بعد از برخواستن از خواب اولین کاری که انجام می‌دهند چک کردن صفحه خود در سایت فیس‌بوک است . برای انجام این تحقیق مطالعه‌ای در بین ماه‌ می تا ژوئن سال 2010 روی هزار و 605 فرد که از این سایت اجتماعی استفاده می‌کنند انجام شد تا شیوه‌های رفتاری کاربران این سایت مشخص شود . نزدیک به 50 درصد از کاربران فیس‌بوک از این سایت برای ارتباط پیدا کردن با افرادی استفاده می‌کنند که حتی آن‌ها را نمی‌شناسند و 50 درصد نیز اعلام کردند از ارتباط با افراد غریبه در این سایت خوشحال و راضی هستند . استفاده از این سایت برای پیدا کردن دوستان در محیط واقعی نیز افزایش پیدا کرده‌ است به طوری که نزدیک به 55 درصد از مردان و 50 درصد از زنان انگلیسی این سایت را راهی برای پیدا کردن دوستان جدید در محیط واقعی دانسته‌اند. این سایت حتی برای پایان دادن به ارتباطات کاری و حتی دوستانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت فیس‌بوک جای خود را در ارتباطات و تعاملات اجتماعی انسان‌ها باز کرده است .مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک و مدیر اجرایی این سایت می‌گوید : فیس‌بوک باعث شده است به تدریج نظر مردم در مورد حریم خصوصی تغییر کند. امروزه مردم تمایل دارند بیش از گذشته اطلاعات خصوصی یا تا حدی خصوصی را در مورد زندگی خود در اختیار دیگران قرار دهند .

یکی از خصوصیات این عصر، سرعت دگردیسی اطلاعات است . شیوه ارائه اطلاعات به مردم به سرعت در حال تغییر است و مردم هم به خوبی خود را با این تغییرات وفق می‌دهند . البته شیوه مدیریت اطلاعات خصوصی در این سایت نگرانی‌‌هایی هم به وجود آورده بود و حتی باعث شده است بسیاری از کاربران این سایت، از ادامه فعالیت در این سایت صرف‌نظر کنند . برای مثال نزدیک به 16 درصد از افراد مورد تحقیق اعلام کردند به دلیل مشکلاتی که این سایت برای آن‌ها به وجود آورده است، از جمله نداشتن کنترل کافی برای مدیریت اطلاعات خود و یا نداشتن وقت کافی استفاده از فیس‌بوک را متوقف کرده‌اند .

فیس‌بوک عامل اعتیاد به دوستان

اعتیاد همیشه به آن‌ معنایی که ما تصور می‌کنیم نیست، استفاده افراطی از هر چیز مانند اینترنت می‌تواند به صورت اعتیاد بروز پیدا کند. در این حالت شما مرتب احساس می‌کنید به شیوه‌ای باید نیاز روانی خود را برطرف کنید و به همین دلیل ممکن است تا ساعت‌ها در سایت‌هایی مانند فیس‌بوک در حال گشت و گذار باشید . روانشناسان معتقدند این سایت باعث "اعتیاد به دوستان" به ویژه در نوجوانان می‌شود و به همین دلیل هم هر روز تعداد کاربران با سن پائئین‌تر افزایش پیدا می‌کند . محققان معتقدند استفاده از این سایت خصوصا برای کودکان و نوجوانان می‌تواند خطرناک باشد، چرا که به دلیل احساسات خاصی که دارند تمایل به ارتباط با دیگران در آن‌ها بیش‌تر است، ممکن است با احتمال بیش‌تری به استفاده از این سایت اجتماعی اعتیاد پیدا کنند. علاوه بر آن، سایت‌های اجتماعی به تدریج در حال جایگزین شدن با ارتباطات واقعی با دوستان و اعضای خانواده می‌شود و به همین دلیل روابط اجتماعی و خانوادگی واقعی به تدریج در حال ضعیف شدن هستند .

 

دیوید اسمالوود یک کارشناس اعتیاد در کلینیک Priory در این باره گفت: حداقل 10 درصد از جمعیت نوجوانان در خطر اعتیاد به سایت‌های اجتماعی مثل فیس بوک، قرار دارند . او در ادامه گفت: این سایت به هیچ وجه برای افرادی که در حال ترک اعتیاد خود از مواد مخدر، مشروبات الکلی و دیگر اعتیادهای روانی مانند وسواس یا اعتیاد به خرید هستند مناسب نیست. علاوه بر آن‌که ممکن است اعتیاد به این سایت‌ها اثر روانی بدی روی این افراد داشته باشد، شیوه ارتباطی در این سایت‌ها به گونه ایست که ممکن است احساس طرد شدن را در این افراد تقویت کند . در مواردی حتی کاربران این سایت آن قدر وقت خود را پای آن صرف می‌کنند که خواب آن‌ها هم دچار اختلال می‌شود و به بیماری‌های دیگری مانند افسردگی یا ناامیدی دچار می‌شوند .راکفلر فیسبوک را مهتم می کند که بر روی ملیاردها پستی که در سایت منتشر می شود نظارت بسیار کمی دارد و این باعث به خطر افتادن بسیاری از کودکان و فریب داده شدن آن ها می شود و ریسک به خطر افتادن کودکان در هنگام استفاده از فیسبوک را به شدت بالا می برد .

 

 

در حال حاضر فیس‌بوک بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد . در تحقیق مشابهی که توسط محققان انگلیسی روی 3 هزار فرد زیر 30 سال انجام شده فیس‌بوک جرو 10 اعتیاد اول مدرن این کشور مطرح شده است. بعد از قهوه و شکلات، سایت فیس‌بوک در رده سوم قرار گرفته است . برخی از اعتیادهای مدرن عصر فعلی شامل قهوه، شکلات، فیس‌بوک، محصولات زیبایی، هله‌هوله‌ها، شایعات در مورد اشخاص معروف مانند بازیگران و خوانندگان است .

 

چند علامت برای اعتیاد کودکان و نوجوانان به فیس‏بوك مطرح است:

1- كاهش و تغییر ساعت خواب به خاطر فیس‏بوك: اگر کودک شما از وقت خواب‌ خود می‌زند و شب‌ها تا دیروقت پای فیس‏بوك می‏نشیند و فردا خسته و خواب‏آلوده است، ممكن است فیس‏بوك برای او به یك وسواس یا اعتیاد تبدیل شده باشد.

2- گذراندن بیش از یك ساعت در روز پای فیس‏بوك: تعیین اینكه زمان طبیعی استفاده از شبكه‌های اجتماعی چقدر است، كار آسانی نیست. دكتر «لیپاری» می‌گوید: «من نمی‌توانم تصور كنم كه كسی بیش از یك ساعت در روز به فیس‏بوك نیاز داشته باشد.»

3- حساس شدن نسبت به دوستی‏های گذشته: ارتباط دوباره با دوستان قدیمی یكی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های فیس‏بوك است و اصولا دوستی با دوستان سابق در فیس‏بوك غلط نیست ولی این موضوع، به گفته دكتر «پایل» ممكن است به راحتی از كنترل خارج شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 13:3 ] [ احمد صباغی ]
[ ]