چرا صبحانه؟


مهمترين بخش در ميان 3 وعده اصلي غذايي صبحانه است كه معمولاً ارزش آن ناديده گرفته مي‌شود. صبحانه به اين دليل كه در ساعات ابتدايي صبح صرف مي‌شود، حال و حوصله زيادي براي برگزاري مفصل آن نيست، اما اگر به سلامتي خود و فرزندان‌تان علاقه‌منديد، وعده صبحگاهي را جدي بگيريد. مهمترين كاري كه بايد انجام دهيد اينكه كمي سحرخيز باشيد و حداقل 30 دقيقه زودتر از خواب بيدار شويد تا صبحانه مقبولي فراهم كنيد. در ضمن يك صبحانه مفصل مانند هر غذاي ديگر آداب و روشي دارد كه در كنار نكاتي مفيد، در ادامه مي‌آيد:

 

 

قبل از صبحانه نرمش كنيد


صرف صبحانه در كنار خانواده را محدود به روزهاي تعطيل نكنيد. روزهاي عادي نياز بدن به ناشتايي باتوجه به حجم بالاي فعاليت بدني،‌ بيشتر است، پس اين كار را تبديل به عادت هر روزه كنيد.

به ياد داشته باشيد معمولاً تا نيم ساعت پس از بيدار شدن به دليل برخي واكنش‌هاي شيميايي در بدن،‌ تمايلي به خوردن غذا نيست. مسواك زدن، حداقل 10 دقيقه نرمش و آغاز فعاليت‌هاي روزانه با اندكي مطالعه روزنامه يا گوش دادن به راديو، اشتهاي شما را باز مي‌كند.

كربوهيدرات‌ها، شامل غلات و نان را حتما در صبحانه بگنجانيد، زيرا قند خون را تنظيم كرده و در طول روز انرژي بيشتري داريد.

 

 

صبحانه پروتئيني


صبحانه را با اضافه كردن مواد پروتئيني تقويت كنيد. پروتئين هضم غذا را كند مي‌كند، در نتيجه مدت بيشتري احساس سيري كرده و با بالا رفتن قند خون احساس افسردگي نمي‌كنيد. انواع گوشت، لبنيات،‌ تخم‌مرغ و حبوبات در اين گروه جاي دارند.

اگر اهل تخم‌‌مرغ،‌ نيمرو، خاگينه و هر نوع تخم‌مرغ در صبحانه هستيد ولي از بالا رفتن كلسترول و چربي مي‌ترسيد از هر 2 تخم‌مرغ زرده يكي را استفاده كنيد و به جاي آن يك قاشق خامه بريزيد.

اگر رژيم هستيد صبحانه را با ميوه شروع كنيد، برش‌هاي رنگارنگ سيب، كيوي،‌ موز و پرتقال به ميز صبحانه شما رنگ و لعاب خاصي مي‌دهد و در عين حال زودتر سير مي‌شويد. از مصرف آبميوه طبيعي هم غافل نشويد.

 

 

سبزيجات صبحگاهي فراموش نشود


اضافه كردن سبزيجات به صبحانه ارزش غذايي آن را بالا برده و ويتامين و آنتي‌اكسيدان بدن را تأمين مي‌كند. به جاي نيمرو، با اضافه كردن قارچ، پياز، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگي به تخم‌مرغ غذايي لذيذ و سالم‌تر خواهيد داشت.


سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است روي زمين غذا نخوريد. از صندلي استفاده كرده و تا آنجا كه راحتي و آزادي عمل خود را از دست نمي‌دهيد آن را به ميز نزديك كنيد. اين كار باعث مي‌شود پشتتان صاف باشد و به بدن و سيستم گوارش فشار وارد نشود.

 

 

به ميز صبحانه رنگ بدهيد


براي ميز صبحانه‌تان از روميزي و ظروف با رنگ‌هاي ملايم مانند سفيد و صورتي استفاده كنيد تا آرامش به دست آوريد.


براي هر نفر يك پيش‌دستي،‌ يك قاشق چايخوري، يك قاشق مرباخوري، چنگال و كارد كوچك و حداقل يك ليوان در نظر بگيريد.


سعي كنيد صبحانه را به ترتيب سرو كنيد و غذاها را مرحله به مرحله سر ميز بياوريد تا روي ميز بيش از اندازه شلوغ نشود و دسترسي براي همه آسان باشد.


ميزبان بايد جاي خود را طوري انتخاب كند كه نزديك‌ترين محل را به آشپزخانه داشته باشيد و بتوانيد در حداقل زمان پذيرايي و ظروف را جابه‌جا كنيد.

 

 

صبحانه در هواي آزاد


بساط صبحانه را جايي پهن كنيد كه ترجيحاً به هواي آزاد و نور كافي دسترسي داشته باشيد، صرف صبحانه در هواي آزاد و تميز لطف ديگري دارد.


پارچ آبميوه، بطري شير، شيشه مربا و در كل ظروف بزرگ را فقط براي پر كردن ليوان و ظروف‌هاي كوچك‌تر سر ميز آورده و مجدداً ببريد.


نان را گرم كرده و بين يك پارچه خشك و تميز بپيچيد تا نرم و تازه بماند. در ضمن نان را به اندازه‌هاي كوچك ببريد تا روي ميز حجم زيادي نگيرد.


يك شاخه گل روي ميز صبحانه، همه را سر حال آورده و عطر آن به شما نشاط مي‌دهد.

 

 

منوي هفتگي صبحانه


صبحانه خود را به چند بخش تقسيم كرده و براي روزهاي هفته منوي غذايي بنويسيد.

نوشيدني گرم: انواع قهوه، چاي، شكلات داغ، شيركاكائو

ميوه‌جات يا آبميوه

انواع نان، شيريني و كيك

پروتئين: شامل انواع سوپ، غذاهاي گوشتي، املت، نيمرو و ساندويچ‌ها

لبنيات: شير، كره‌، خامه، انواع پنير

مواد قندي: شامل مرباجات، عسل، شكر و...

سبزيجات مانند ليموترش، گوجه‌فرنگي، فلفل دلمه‌اي، خيار، زيتون و

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, ] [ 16:30 ] [ احمد صباغی ]
[ ]